Regie: Theodore Melfi
Cast: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe
Genre: Biografie / drama / geschiedenis
Lengte: 127 minuten
Première: donderdag 9 maart 2017
  Mogelijk schade tot 12 jaar Discriminatie
In een jaar waarin de Oscars vooral in het teken lijken te staan van de Afro-Amerikaanse geschiedenis krijgen we veel veel kanten van die levens te zien waar we normaal niet direct iets mee te maken hebben. Met Hidden Figures toont Theodore Melfi ons hoe een groep zwarte vrouwen in de jaren zestig een groot aandeel had in het ruimteprogramma van de Verenigde Staten, een aspect waar de gemiddelde Nederlander vermoedelijk nooit iets over gehoord heeft.

Het script dat Melfi samen met Allison Schroeder schreef is gebaseerd op een boek van Margot Lee Shetterly. We zien hoe een flinke groep menselijke "computers" van Afro-Amerkaanse komaf essentieel was voor NASA, maar toch werd weggestopt in een verlaten hoekje van de campus. De film focust zich op drie echt bestaande vrouwen, waarbij Katherine Johnson net iets meer op de voorgrond treedt en de hoofdrol opeist.

Hidden Figures

Dit rekenwonder wordt gespeeld door Taraji P. Henson en wordt toegelaten tot NASA's centrum waar men bezig is om de eerste Amerikaan de ruimte in te krijgen. Ze moet er hard voor vechten om het respect af te dwingen dat ze verdient, maar het helpt niet mee dat de zwarte gemeenschap in die tijd nog bijvoorbeeld zijn eigen toiletten had in een ander gebouw en een apart koffiezetapparaat moest gebruiken.

Wie de trailer heeft gezien weet eigenlijk al exact wat hem of haar te wachten staat. De film is redelijk veilig opgezet en zoekt nergens echt het randje op, maar is wel een realistisch en sterk geacteerd drama over een belangrijk onderwerp geworden. Het enige grote punt van kritiek is dat de baas van Johnson (Kevin Costner) wel erg blind is voor de situatie voor gekleurden in zijn afdeling, om vervolgens met een dik aangezette scène de held te kunnen uithangen.

Hidden Figures

In mindere handen zou het verhaal van Johnson vermoedelijk de enige rode draad van het verhaal zijn geworden, maar gelukkig volgen we hier ook de personages van Octavia Spencer en Janelle Monáe. Hun verhaallijnen volgen een vergelijkbaar pad als dat van Henson, maar ieder vanuit een andere hoek en dat is verfrissend. Spencer is zoals altijd uiterst betrouwbaar en werd genomineerd voor een Oscar, maar eigenlijk valt Monáe net als in Moonlight nog meer in positieve zin op.

Tot slot verdienen ook Glen Powell (Everybody Wants Some!!) en Jim Parsons (The Big Bang Theory) het om genoemd te worden, wat nog eens benadrukt hoe sterk de gehele cast is. Bij de Screen Actors Guild Awards won de film dan ook de prijs voor het beste ensemble en dat is meer dan terecht. Verder is de film bovengemiddeld goed, maar het is met name de combinatie van de acteurs en het voor ons onbekende verhaal dat Hidden Figures de moeite waard maakt.

Hidden Figures maakt in de nacht van zondag op maandag kans op Academy Awards voor de beste film, de beste vrouwelijke bijrol (Octavia Spencer) en het beste bewerkte scenario.